Nistotamowim – Odczuwanie i rozumienie: Trzyetapowy indygenny proces performatywny

W kwietniu 2024 roku, Instytut Nauk o Kulturze oraz zespół badawczy Trans-Indigena na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląśkiego w Katowicach mają zaszczyt gościć Floyda Favela, teoretyka teatru, reżysera, eseisty  i lidera kulturalnego mieszkającego w Poundmaker Cree Nation, rdzennej społeczności Kri w Saskatchewan, w Kanadzie. Favel podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu indygennych metod i procesów performatywnych opartych na indygennej epistemologii, ontologii, tradycyjnych praktykach, opowiadaniu i architekturze.

Favel uważa performans indygenny za gatunek artystyczny, a nie gatunek definiowany przez jakąkolwiek kategorię kolonialną, np. opartą na tożsamości. Favel stwierdza, że ​​„tożsamość jako kategoria kolonialna jest przestarzała, jeśli chodzi o performans.” Jego proces pracy ma charakter duchowy, międzykulturowy i zachodzi w relacji z ziemią.

Favel zaoferuje unikalne doświadczenie swojej metody podzielone na trzy części: Pierwsze dwie (wykład i warsztaty) są bezpłatne i otwarte dla społeczności uniwersyteckiej jak i dla zaproszonych szkół ponadpodstawowych czy przedstawicieli środowisk artystycznych. Wydarzenia te są organizowane przez zespół badawczy Trans-Indigena i odbędą się w siedzibie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Warsztaty adresowane są przede wszystkim do studentów zainteresowanych indygennymi metodologiami, performansem, sztuką i kulturą ale również do uczniów szkół ponadpodstawowych. Trzecia, kulminacyjna część, czyli weekendowe doświadczenie metody i procesu NpC w relacji z ziemią (land-based), organizowane jest poza Uniwersytetem w miejscowości Krzywa w Beskidach Niskich w dniach 12-14 kwietnia. Udział w warsztatach wyłącznie dla zarejestrowanych na to wydarzenie. 

Favel weźmie także udział w pokazie swojego filmu o szkołach rezydencjonalnych w Kanadzie, po którym odbędzie się otwarty panel dyskusyjny na temat mniejszości, odzyskiwaniu oraz o podmiotowości kultur rdzennych. Do Favela dołączą zaproszeni paneliści. Organizatorem tego wydarzenia, które odbędzie się 15 kwietnia o godz. 18:00 w Teatrze Śląskim w Katowicach, jest dr Aneta Głowacka, prof. UŚ.

Zaproponowane wydarzenia mają charakter edukacyjny, popularyzatorski i animacyjno-kulturowy, będąc aplikacją wiedzy naukowej w rozwój działań kulturowych i społecznych. Wydarzenia te umożliwiają również kontynuację międzynarodowej współpracy badawczej i artystycznej członków zespołu Trans-Indigena z Floydem Favelem.

Część I: Wykład

3 kwietnia, 13:45 -15:15, Sosnowiec, UŚ
ul. Grota Roweckiego 5 (Sala Rady Wydziału – SRW)
(wydarzenie otwarte, w języku angielskim)

Indygenny performans wykraczający poza kategorie kolonialne

PROMOCJA KSIĄŻKI: Piszący z ziemi. Teatr indygenny 
Floyda Favela
, pod. red. Aneta Głowacka, Eugenia Sojka, 
SIW, Katowice 2021

Część II:  Warsztaty dwudniowe

8 i 10 kwietnia, 13:45 – 17:00, Sosnowiec, UŚ
ul. Grota Roweckiego 5 (Sala Rady Wydziału – SRW)
(dla zarejestrowanych uczestników, ilość miejsc ograniczona)

Warsztaty indygennej metody performatywnej – NpC
Zapisy: dr Sabina Sweta Sen-Podstawska  sabina.sen@us.edu.pl

WYDARZENIA DODATKOWE :

Część III:  Warsztaty Weekendowe z Ceremonią
12-14 kwietnia, Krzywa, Beskid Niski
https://fb.me/e/6BPD5gr8j
Zapisy: sabina.sweta@gmail.com

Pokaz filmu i Panel Dyskusyjny  
15 kwietnia, 17:30, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego) Rynek 10, Katowice (Scena w Malarni) Mniejszości. Odzyskiwanie. Dyskusja na temat podmiotowości kultur rdzennych
Kontakt:
 dr Aneta Głowacka, Prof. UŚ. aneta.glowacka@us.edu.pl

Floyd Favel

Floyd Favel to teoretyk teatru, reżyser, pedagog i eseista. Studiował teatr w Danii, w Tukak Teatret, w szkole dla Inuitów i Samów, oraz we Włoszech u polskiego reżysera teatralnego Jerzego Grotowskiego. Jako kurator Muzeum Poundmaker zdobył Międzynarodową Nagrodę Turystyki Indygennej w 2018 roku i jest dyrektorem festiwalu Poundmaker Indigenous Performance, który nazywa „eksperymentem w zakresie ceremonii, występów i sztuki w społeczności indygenej w strukturach rdzennych.” Jest głęboko związany ze swoją rdzenną społecznością, żyjąc w niej, a także jest jednym z niewielu przywódców ceremonialnych. W 2021 roku wyprodukował i napisał scenariusz do filmu dokumentalnego Ashes and Embers, opowiadającego o pożarze szkoły rezydencjonalnej Delmas Indian Residential School w 1948 roku, którego premiera odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Presence Autochthone w Montrealu, a pokazana została na Festiwalu Filmowym Imaginative w Toronto. Obecnie prowadzi badania dotyczące rdzennych szkół rezydencjonalnych i przygotowuje na ten temat kolejny film. Jego zbiór esejów na temat metod teatralnych i dziennikarstwa ukazał się w języku polskim w 2022 roku nakładem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jest to pierwsza opublikowana książka, która artykułuje i opisuje rdzenną metodę teatralną. Od 2014 roku wykłada o indygennych metodach opowiadania (Indigenous Storytelling) jako gościnny wykładowca na Uniwersytecie Concordia w Montrealu.